Pinguins en Zeeleeuwen - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Luuk&Simone Sengers/Peters - WaarBenJij.nu Pinguins en Zeeleeuwen - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Luuk&Simone Sengers/Peters - WaarBenJij.nu

Pinguins en Zeeleeuwen

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk&Simone

02 November 2012 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Eindelijk even tijd om rustig een berichtje te schrijven. We zitten op dit moment in Te Anau en het weer is niet al te best. Het regent en er staat een stevig windje. Even uitrusten dus van de drukke dagen die we al hebben gehad in Nieuw Zeeland en tijd om hier weer een update te plaatsen.

We zijn nu welgeteld 6 dagen in dit land maar we hebben al een hoop gezien en gedaan. We zijn vorige week zaterdagnacht om half 12 geland in Christchurch waar we twee nachten in The Jailhouse hebben gespendeerd, een tot hostel omgebouwde gevangenis. Een leuke ervaring om een paar nachten vrijwillig in de cel door te brengen. Christchurch zelf is een behoorlijk rustig dorp waar niet bijzonder veel te beleven is. Het meest opvallende is natuurlijk het feit dat men nog steeds aan het herstellen is van de aardbeving van twee jaar geleden. De Nieuw Zeelandse economie is niet bijzonder sterk en men verwacht nog zeker 10 jaar bezig te zijn met de wederopbouw. Het centrum is nog steeds onbegaanbaar en overal door de stad zijn parkeerplaatsen, daar waar eerst gebouwen stonden. Je kunt je voorstellen dat parkeren hier niet duur is.

Na wat trammelant met de verhuurmaatschappij (ze wilden ons een oud barrel geven in plaats van de betere versie die we besteld hadden) konden we maandagmiddag toch op weg. De eerste bestemming was Lake Tekapo. Het grote verschil met Australië zijn toch echt de afstanden. Waar we voorheen zeker een dag kwijt waren met rijden om ergens te komen, heb je hier aan 2 uurtjes genoeg om van het ene uiterste in het andere te raken. Tenminste, als je niet iedere 5 minuten stopt om foto's te maken van de prachtige uitzichten, zoals wij.

Mensen, wat is dit een prachtig land. Van groene heuvels, naar de Nieuw-Zeelandse alpen, prachtige bloemen, gigantische meren etcetera. Wat het zo bijzonder maakt is denk ik het feit dat alles nog zo onaangetast is door mensen. Je moet het denk ik zien om het te begrijpen. En we hebben eigenlijk al een beetje spijt dat we niet iets eerder in de planning hier naar toe zijn gegaan.

Na onze stop bij Lake Tekapo zijn we doorgereden naar Mount Cook. Dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland met bijbehorend nationaal park met daarin enkele mooie treks. Echter, voor we bij mount Cook aankwamen moesten we rond Lake Pukaki rijden. Ik denk dat we vooral geluk hadden met het zonnige weer en de afwezigheid van wind, maar dit weer was dus volledig 'stil' waardoor mount Cook en de omliggende alpen perfect weerspiegelden in het meer. Deze autorit hoeft maar 1 1/2 uur te duren maar heeft ons uiteindelijk 3 uur gekost en een hoop prachtige foto's opgeleverd. De wandeltocht door de Hooker Valley was absoluut de moeite waard. Een stevige wandeling maar met prachtige uitzichten en uiteindelijk een welverdiende lunch (meegenomen boterhammetjes) met uitzicht op de Hooker Glacier/Lake.

Na mount Cook hadden we een excursie geboekt op mount John. Dit is een grote heuvel naast Lake Tekapo waar een sterrenwacht staat. Zeer informatief met een leuke uitleg van twee gelieerde wetenschappers (hoog Big Bang Theory gehalte!). Helaas werkte het weer niet echt mee en was het behoorlijk bewolkt en stond er een volle maan. Ik denk dat we dit nog een keer gaan proberen in Kaikoura als het weer daar beter is.

De volgende dag zijn we richting de oostkust gereden om daar verschillende dieren te gaan spotten zoals pinguïns, zeeleeuwen en de albatros. We kunnen melden dat we drie keer succes hebben gehad! Na navraag bij de locals werden we gewezen op Maoraki Lighthouse, waar een pinguïn en zeeleeuw reservaat aan vast zit. Wij kwamen hier laat in de middag aan en via een pad kwamen we uit op een oud schuurtje. Eenmaal binnen bleken de ramen open te klappen en hadden we een prachtig zicht op de zeeleeuwen en pinguïns die vanuit de zee op het strand kwamen. Wij hadden dit eerst niet helemaal door en zaten maar vanuit het schuurtje op de heuvel naar beneden te staren. Tot dat er een steen bewoog! Lagen er al gewoon vier zeeleeuwen op het strand. Absoluut de moeite waard dus. Diezelfde avond zijn we nog doorgereden naar Dunedin, een van de grote steden op het zuider eiland.

De volgende ochtend waren we op tijd wakker en besloten we om Otago Peninsula te bezoeken. Dit is een schiereiland bij Dunedin met daarin verschillende wilde dieren, waaronder de grote Albatros. Dit was dan ook ons eerste doel. Jawel, ook hier hadden we geluk. Al na 5 minuten hadden we ook deze vogel gespot. Dit zijn flinke jongens die een spanwijdte van wel 3 meter kunnen hebben.

We zijn hierna doorgereden naar Te Anau waar we nu zijn aangekomen en vanuit waar we dit bericht schrijven. Het weer is niet al te best maar dit zou beter moeten worden de komende dagen. Ons plan is om hier de glimworm grotten te bezoeken en daarna Milford Sound en Doubtful Sound te gaan zien. Dit moet behoorlijk spectaculair zijn, dus we hebben er zin in! Nu maar hopen dat het weer een beetje meewerkt! Tot het volgende verhaal.

• 02 November 2012 - 08:14

Harold:

Vette shit allemaal! Hebben jullie al lord of THE rings nagespeeld?
    Mooi land heb ik gehoord. Een vriend van mij heeft daar 10 maanden gezeten. Spectaculaire foto's. Ben benieuwd naar die van jullie!

Hier gaat ook alles goed. Jet is lief leuk knap en onweerstaanbaar.

Tot gauw maar weer!

Harold

• 03 November 2012 - 18:27

Mama:

nou wat een leuk verslag, helemaal om jaloers op te worden
    ik ben erg benieuwd naar alle foto's, moeten we vast een dagje aan besteden
    geniet er nog maar van want de laatste bldz van jullie reisschema ligt nu open op tafel
    liefs papa en mama xxx